čtvrtek 15. listopadu 2007

ASFIXIA V KLUBU ZA VRATY - 27.6.2006

Uplynuly dva týdny a já se opět vydávám do Klubu Za vraty v Mostě. Shodou okolností je opět úterý a já jsem plný očekávání. Tentokrát jsem se nechal zlákat vystoupením kapely ASFIXIA, která pochází z průmyslového města Bilbao, které leží na severu Španělska, konkrétně Baskicku. To zmiňuji proto, že od horkokrevných Basků se dala očekávat šou plná energie. A také proto, že i když španělštinu vůbec neovládám, zdálo se mi, že když mezi sebou mluví, zní to nějak divně. Proto si myslím, že se dorozumívali navzájem svým rodným jazykem (ale mohu se samozřejmě mýlit :)). Ale zpět Za vrata.
O Asfixii bylo na internetu psáno jako o kapele, která se nechala inspirovat třeba Anomií, tedy francouzským emo hard core. Říkal jsem si, že čistě emo koncert už v tomhle klubu nebyl dlouho a tak by se mohla (aspoň) výjimečně sejít slušnější návštěva. Chyby lávky. V klubu je sestava v podstatě podobná jako vždy. Nakonec se překvapení nekoná a i přesto, že dorazilo několik lidí vysloveně na koncert, tak je návštěva opět velmi slabá.
Kapela doráží celkem pozdě. Z dodávky vystupuje asi šest nebo sedm lidí a snad všichni jsou oblečeni do černého a jediná světlá místa na jejich oblečení jsou nášivky. Všichni se zdají být poměrně unaveni. Po prohlídce klubu a večeři se začíná vše chystat ke koncertu. Protože opět dorazila jen hrstka lidí, opět se bude hrát dole v hospodě (jsem zvědavý, kdy napíšu report z koncertu Za vraty, který se uskutečnil na sále). Zvuk má tentokrát na starosti PAN ZVUKAŘ Ubina (současný a bývalý člen kapel F.S.F.I., Ravelin 7, Pigsty, Contrastic) a to je člověk, který dokáže udělat - a zvlášť v malém prostoru té hospody - neuvěřitelný zvuk. Po krátké zvukovce se tedy kapela staví na „podium“ a koncert může začít.
A je to jízda. Svižný, energický a technicky hodně vyzrálý mix hard core a punku. Člověk si až říkal, že se někdo spletl a dal kapele úplně jinou popisku. Ale to jen do chvíle, kdy drobná slečna s mikrofonem povolila uzdu svým hlasivkám. Její zpěv posunul hudbu kapely někam úplně jinam. Zvlášť přechody mezi částmi, které byly odzpívány a těmi, které odkřičela. Chvílemi jsem měl pocit, že tam ty slečny musí stát dvě. Nemám moc naposlouchanou zmiňovanou Anomii a ani emo hard core není mou srdcovkou, ale to přirovnání celkem sedí. Baskové to však podle mne pojali více přímočařeji. Napadá mě, že když hráli, tak mi na mysli vytanulo, že to má „větší odpich“. Zhruba v půlce vystoupení se mikrofonu ujímá bubeník a pronese krátký projev. Má jazyková výbava na to však moc nestačí. Ale snad šlo o práva zvířat. Každopádně kapele to šlape. A je vidět, že té hrstce lidí, kteří dorazili, se to líbí. Ono je totiž co se líbit. Asfixia je podle mne výborná kapela jejíž členové ovládají své nástroje a hrají, protože je to baví.
Je asi škoda, že jediná jejich zastávka na území Česka se konala zrovna Za vraty, nebo jinak řečeno, je škoda, že si další výborný koncert v Klubu Za vraty nenechala ujít jen obvyklá hrstka dorazivších. Co je platné, že jde o skvělý prostor a že tam vystupují skvělé kapely, když tam na ně chodí jen několik nadšenců. Zapomněl jsem totiž říct, že vstupné na tento koncert bylo celých 30,-!?! Snad příště. Hans